Dag 67

Idag har jag verkligen känt att jag lever. Jag vaknade upp bredvid min fantastiska pojkvän, solen skiner in genom fönstret och man vaknar pigg och lycklig. Det blev en härlig långpromenad med min kille följt av en till promenad med min kära mamma som avslutades med en god lunch. Idag var det sol och 16 grader och det kändes helt underbart! Det blir som en sista knuff i baken och vädret har alltid påverkat mig och mitt humör enormt mycket.

Det ska bli en bra vår och det ska bli en ännu bättre sommar! För ungefär ett år sedan gjorde jag en kortare detox som var anordnad av en färdigutbildad och fantastisk nutritionist (berättade om den i ett av mina första inlägg). Nu när jag har kommit så långt med detoxen så funderar jag på att ta den ett steg längre och köra på en juice cleanse i några dagar för att boosta ännu mer. Jag har inte riktigt bestämt mig om det blir nu i veckan eller om två veckor efter min tenta, men snart i alla fall.

Upplägg juice cleanse:

För det första så ska man ju endast dricka flytande och inget som man behöver tugga. Det vill säga att det blir härliga kallpressade juicer, mixade smoothies och kanske mixade kalla soppor. Till detta dricker man mycket citronvatten och örtteer.

Viktigt vid en juice cleanse:
- Lågsockriga smoothies med mycket grönt är basen för hela cleansen
- Perfekt tillfälle att boosta med gurkmeja och ingefära i juicer och smoothies
- Man måste se till att få i sig tillräckligt med näring och kan gärna boosta med avokado och lite blötlagda nötter i smoothies.
- Det viktigaste är att vara avstressad och låta kroppen få vila från matsmältningen samt stress i vardagen. Långpromenader, yoga och annat som ger en lugn är toppen vid en juice cleanse. Bara fokus på sig själv i några dagar!
 
Självklart rekommenderar jag varmt kallpressade juicer från Kallpressen ifall man vill göra en 3-dagars cleanse. Det kostar 1500 kr och då får man 8 juicer per dag under tre dagar, alla kallpressade och ekologiska. Dock är man ju studerande så får se hur det blir med det, men man kan även unna sig en dagskur med fantastiska juicer ifrån Kallpressen och sen göra övriga juicer hemma!