Introduktion

Jag vill börja med att berätta en del av min historia. Jag är en ung kvinna på 22 år som precis har börjat studera nutrition på Stockholms Universitet. Jag har alltid varit intresserad av kroppen och dess förmåga till att läka, kämpa, reagera och kommunicera.

Mitt intresse för hälsa började växa när jag var 18 år och provade min första detox någonsin. Denna berättelse kan bli hur lång som helst, och jag känner inte riktigt att jag kan dela med mig om allt. Men kortfattat kan man summera att anledningen till att jag ville göra en detox var att jag kände att min kropp inte mådde bra. Jag hade problem med eksem sedan flera år tillbaka, jag var trött hela tiden, sov dåligt, åt dåligt, åkte på förkylningar med jämna mellanrum, var torr i skinnet, magen var orolig och synen kändes som en dimma. Dessvärre så trodde jag att det var såhär en person skulle må, att det var såhär det var att må bra, dvs okej, men ibland förjävligt. Det som är tragiskt är att det är såhär majoriteten av alla människor mår på grund av våra livsstilsval.

Under mina år som ungdom/vuxen har jag blivit rekommenderad många läkemedel och dessvärre tagit en del. Dock har inga av dessa fungerat, det har varit en kort fix i bästa fall och i många av fallen har det blivit värre tack vare obehagliga biverkningar. Därför har jag valt att sluta med mediciner och onaturliga piller som p-piller. Jag känner redan nu att det kliar i fingrarna då jag gärna hade velat gå in på alla detaljer om bland annat p-piller och mediciners påverkan på kroppen men det är inte det viktiga i den här bloggen.

Jag har under nio månaders tid haft smärta i min vänstra SI-led vilket efter lång tid har visat sig vara en inflammation. Under dessa månader har jag behövt göra otroligt mycket research själv och blivit bemött på ett ofattbart sätt av vården. Man har försökt lindra mina symptom med Naproxen, Alvedon, Ipren, Gabapentin, Orudis, Citodon... you name it. Det mest ofattbara läkarbesöket var en läkare som jag träffade när jag hade så ont att jag inte kunde gå. Jag var hos honom i fem minuter max men under den korta tiden skrevs det ut tre olika, starka mediciner till mig och sedan skickades jag iväg. Det var ett skämt, jag tog ingenting av det han föreslog utan gick till min osteopat som hjälpte mig rejält samma dag.

Jag har tyvärr i min desperation dock tagit en del mediciner under den här tiden men ingenting har hjälpt. Vad har man gjort då? Jo, man har provat med en annan medicin. Under denna tid har jag fått komma till 3 olika sjukgymnaster, 3 olika naprapater, en ortoped, min husläkare, två reumatologer. Hur man än har dragit i mig eller vad man nu än har stoppat i mig för medicin så har ingenting funkat. Och det förvånar mig inte, för det är inte rätt sätt att få kroppen att må bra.

Det finns så mycket mer bakom det hela. När kroppen har ont och signalerar att något är fel är det inte kroppens sätt att säga "Jag har brist på läkemedel, ge mig mer". Kroppen är fantastiskt och har en otrolig läkningsförmåga så länge rätt förutsättningar finns och så länge man jobbar med kroppen och inte emot den.

Under de senaste åren har jag ätit relativt hälsosamt samt tränat mycket då jag undervisar i dans. Dock är holistisk hälsa ett viktigt begrepp för mig då kropp och själ är en helhet som arbetar tillsammans. Det spelar ingen roll hur bra du äter eller hur mycket du tränar om kroppen är under konstant stress. Tyvärr har jag nog alltid varit det då jag alltid varit en person med hundra bollar i luften som aldrig riktigt kunnat slappna av och alltid tagit på mig för mycket. Det har ju alltid funkat, så varför skulle det inte fortsätta fungera? Många måsten, plugg 100 % och jobb 100 % och många andra dåliga val i livet har lett till att kroppen nu till slut har sagt stop. Det är dags att vakna upp, inte lite halvt eller till 80 %, utan helt - en gång för alla.

Den här bloggen ska handla om en sak och det är detta:
Jag ska bli fri från min inflammation i kroppen på ett naturligt och rätt sätt. Jag ska under 120 dagar äta en helt växtbaserad kost samt många naturliga inflammationshämmare som gurkmeja, ingefära och nypon. Jag ska stressa ner och meditera, vara bland människor som får mig att må bra och leva livet precis på det sättet som jag uppskattar det som mest. Och oj vad bra det ska bli!